rifbloggning

Nytt grafiskt manér för Riksidrottsförbundet

Riksidrottsförbundet är svensk idrotts samlande organisation, som arbetar både för att fler ska kunna idrotta i förening utifrån sina egna förutsättningar och för att svensk idrott ska nå fler framgångar internationellt. Förbundet befinner sig nu på en spännande utvecklingsresa som kommer pågå ända till år 2025.

Inför Riksidrottsforum 2016, där den nya strategin presenterades, fick Markus förtroendet att utveckla ett nytt, djärvt grafiskt manér med ett lite ruffare formspråk som tydligt markerar starten på något nytt. Allt utifrån visionen ”Svensk idrott – världens bästa”.

biblioteket_clinkoping

Går det att se in i framtiden? Ska centrum flytta över ån? Ny station i Linköping … behövs det?

Det är några av frågorna som du får svar på när du besöker den nya utställningen ”C Linköping – en bit av framtiden” på Linköpings stadsbibliotek, i huvudbibliotekets entré. Markus har utformat utställningen som beskriver alla de stadsutvecklingsplaner som hör samman med byggande av Ostlänken genom Linköping. Mer information om C Linköping hittar du på linkoping.se/clinkoping

julledigt

Julledighet och kvantfysik

Kring jul och nyår kommer vi på Markus att ta lite ledigt. Dagen före julafton och nyårsafton är principen enkel – då har Markus stängt.

I mellandagarna gäller däremot Heisenbergs osäkerhetsprincip, som är central inom kvantfysiken. Likt kvantpartiklar kommer vi att vara i två tillstånd samtidigt – lediga och på jobbet. Inte förrän du kollar en specifik medarbetare kommer du att veta vilket tillstånd som gäller.

En sak är i alla fall helt säkert – Markus är öppet tisdag till torsdag i mellandagarna och vi som är här lovar att hjälpa dig på bästa sätt, med allt från julklappsbyten till kommunikationskoncept.

Eller helt enkelt:
23/12, 30/12 – STÄNGT
27/12 – 29/12 – ÖPPET

Vi önskar dig en riktigt god jul och ett gott 2017

_mg_7581

Hallå där…

Robin Belanger, ny digital projektledare på Markus. Eller inte helt ny, du har ju varit här ett tag nu och innan det har du ju sprungit här på kontoret från och till. Vad sysslade du med då?

Jag var leverantör av webbtjänster via min digitala byrå Rent A Hero. Markus var faktiskt min första kund, och jag har sedan tidigt 2000-tal haft förtroendet att få jobba med Markus och byråns kunder. Steget för mig att börja jobba här kändes väldigt självklart och som ett enkelt val när jag blev tillfrågad, men det tog sin tid.

Hur känns det att vara här varje dag?

Dream come true! Jag har alltid haft svårt att slita mig härifrån tidigare. Det känns också otroligt bra att komma till ett modernt företag med så många fina människor där jag kan utveckla mig själv samtidigt som jag får vara med och påverka.

Det känns som att vi har väldigt roligt på jobbet och är professionella samtidigt, vilket är en framgångsfaktor om du frågar mig.

Vi har ju saknat någon med ordentlig digital kompetens. Vad tror du att du kan du bidra med?

En mer aktiv digital kommunikation, erfarenhetsutbyte vid kaffebryggaren och inte minst en kvalitetssäkrad leverans när vi ger oss in i större projekt.

Jag har varit med och levererat allt från små webbproduktioner till appar och större system. Jag hoppas att ingen håller igen utan att alla vågar komma till oss om man har en idé eller ett behov. Sen om det landar i en trycksak eller på en skärm tycker inte jag spelar någon roll, så länge vi löser kundens problem.

Även om det digitala är din specialitet så är du inte helt vilsen inom det praktiska. Du har ju precis snickrat ihop ett nytt garage också. Hur var det att projektleda sig själv?

Jag har många intressen och det finns inget jag gillar mer än att få jobba fokuserat med både hjärnan och kroppen. Men precis som med alla andra typer av projekt så är det alltid viktigt att omge sig med bra folk för att lyckas.

Du har ju botaniserat en del bland färgkartorna här för att hitta en perfekt skrikig färg till garaget. Sist var du inne på knallgrönt, men vilken färg blev det till slut?

Det är inte riktigt klart än men färgen är till insidan av garaget. Förhoppningen är att grannen ska se en öppen garageport, titta in och tänka: ”Hur i h****e tänkte han nu…”

Hahaha…

marika

Hallå där…

Marika Lund, ny produktionsledare på Markus. Eller ny och ny, nu är det ju ett tag sen du började och det känns som du varit här jämt. Kommer du ens ihåg vad du gjorde innan?

Jag är själv lite förvånad över hur mycket ”Markus” man kan känna sig på så kort tid. Men så har vi också rört oss i samma kretsar under de drygt 20 år som jag jobbat med kommunikation och marknadsföring. Flera av mina kollegor här har jag dessutom haft förmånen att få jobba med tidigare. Bland annat under de tio år som jag jobbade på Expert med konsumentmarknadsföring, internkommunikation och PR.

Hur känns det att vara tillbaka på byrå igen?

Det känns toppen! Byråvärlden är härlig och jag gillar knasigheten, humorn och värmen som finns i kreativa miljöer. Jag har en kreativ ådra i mig, och den har jag haft nytta av under mina år som skribent/copy. En annan del av mig vill gärna ha struktur och ordning, och den sidan lär behövas i min nya roll som produktionsledare bland de riktigt kreativa vildhjärnorna.

Vi har ju faktiskt inte bara fått en ny produktionsledare, du har ju även jobbat en hel del med PR tidigare både på Gnistra och VTI. Vad tror du att du kan bidra med där?

Det stämmer att jag jobbat mycket med PR, men framförallt på Gnistra och på Expert. Gnistra var min byrå och mitt bollplank under en period när jag var PR-ansvarig på Expert. Det var också på den vägen som jag senare fick jobb som kommunikationskonsult där.

På VTI jobbade jag framförallt med internkommunikation, men det blev även lite PR och annan extern kommunikation där också eftersom vi backade upp varandra i olika kanaler.

Som kund vet jag av egen erfarenhet att det är smidigt att jobba med byråer som kan ens verksamhet och vet vilka mål man har för sitt varumärkesarbete. Så även om Markus i grunden är en reklambyrå så ser jag en möjlighet i att kunna bidra med mina erfarenheter inom PR.

blogg

Delphi inbjudan

Vi har hjälpt advokatfirman Delphi att ta fram material till deras aktivitetsvecka Delphi:dagarna. En del av uppdraget var att ta fram en inbjudan till avslutningsfesten. En inbjudan som skulle utmana bilden av advokater som stela och tråkiga. Vi tror att vi lyckades ganska bra. Sen att de hade klätt sig efter inbjudan med lösnäsor, hawaiiskjortor och knasiga glasögon gjorde saken ännu bättre. Kul med företag som vågar utmana gamla stereotyper om hur saker och ting ”ska vara”.

Se hela bilden här!

Kinna Andersson

Hallå där…

Kinna Andersson, ny praktikant på Markus! Handledaren sjukskriven, IT-fixaren i Budapest och vi övriga lätt förvirrade efter semestern – ingen superstart på din praktik direkt. Vad tänkte du efter första dagen egentligen?

Jag tyckte att ni var ett jätteskönt gäng och kände att det nog blir bra ändå. Jag hade fått veta att min handledare var sjuk så jag var förberedd på det. Och allt har funkat bra hittills. Jag har redan varit med på några möten och blivit involverad i uppdrag.

Du studerar nu förpackningsdesign på Broby grafiska i Sunne, men Östergötland är väl ingen främmande mark för dig?

Nej, inte alls. Jag är uppvuxen mellan Norrköping och Linköping och känner mig hemma i båda städerna. Gick grundskolan i Skärblacka och Kimstad och började sedan på de Geer gymnasiet i Norrköping, programmet Bild och form. Jag har alltid varit kreativ, gillat att skapa och pyssla, måla, sy och virka, så det var ett naturligt val.

Du verkar kunna anpassa dig till det mesta och ta egna initiativ. Var kommer det ifrån?

Jag är nog väldigt nyfiken av mig och har provat på en massa saker. Jag har jobbat med städning och kundtjänst, varit krokimodell, pluggat animation och även utbildat mig till och jobbat som massör. Därför har jag också bott på många olika platser. Ett tag fick jag för mig att starta ett kollektiv, så jag hyrde ett hus och hittade lite folk som ville bo tillsammans, samtidigt som jag läste psykologi. Det var en period när jag lärde mig otroligt mycket om människor och om mig själv

Men du är ju bara 25, hur har du hunnit med allt?

När jag har fått en idé så har jag absolut velat genomföra den. Men jag tror faktiskt att jag har lugnat ner mig lite nu :).

Nu kommer du direkt från ett spännande sommarjobb. Vad fick du med dig därifrån?

Jag har arbetat med Oriflames produktkataloger under fem väldigt intensiva veckor. Vi fick fyra dagars utbildning, sen vara det bara att sätta igång. Det var både läskigt och svårt men jag har lärt mig massor. Jag har blivit mer effektiv i Indesign, och också fått kommunicera mycket på engelska och lärt mig branschspråket.

Vad är allra roligast att göra?

Jag älskar att teckna, måla och illustrera, men gillar också konstruktion. Just nu lär jag mig mer och mer om det grafiska och gillar det också. Det är mycket därför jag sökt mig hit till Markus, för att försöka få hela bilden, med reklam och kommunikation.

 Till sist, det är väldigt mansdominerat runt byråns biljardbord. Kommer du att bli den som ändrar på det?

Hmmm … det vore ju jäkligt kul att gå in sista veckan och bara dominera totalt. Problemet är väl att jag inte kan spela biljard över huvud taget. Men självklart kan jag gå in och köra för sakens skull, för att balansera upp könsfördelningen en smula.

stromsholmen

Välkommen Strömsholmen!

Sedan i våras har Markus förmånen att få arbeta tillsammans med en ny, spännande kund.  Strömsholmen är en världsledande tillverkare av gasfjädrar och gashydrauliska system, som de saluför under olika varumärken . Företaget har sitt säte i Tranås, där de har funnits ända sedan 1876, men idag ingår de även i amerikanska Barnes Group Inc. Vi ser fram emot att få vara en aktiv del av Strömsholmens marknadsorganisation och delaktiga i den fortsatta varumärkesutvecklingen.

_MG_8131

Linköpings coolaste gräsklippare

Ett uppdaterat och utökat kundregister var önskemålet från Stiga och den lokala handlaren Bertil Andersson Cykel & Motor. Men hur skulle man få folk att frivilligt knappa in sina uppgifter i ett webbformulär? Här behövdes en uppseendeväckande indragare och en attraktiv vinstchans.

Facebooktävlingen ”Döp den – vinn den” gick ut på att hitta på det bästa namnet till en unikt designad Stiga Autoclip-robot, och därmed vinna den. Över 700 personer deltog och skrev samtidigt in sig i kundregistret – ett superresultat med tanke på att tävlingen bara gick lokalt. Och i en trädgård någonstans i Linköping klipper nu en gyllene robot gräset med högsta perfektion.

barca2

Markus i Barcelona

Torsdag och fredag den 26–27 maj drar vi till Barcelona för att konferera, workshoppa och hämta ny kraft och inspiration. På schemat står bland annat besök på både Picasso- och Miromuseet. Och sen gissar vi att en och annan liten tapas kommer att slinka ner. Och kanske någon cerveza eller tre …

Hur som helst, måndagen den 30 maj är vi tillbaka på kontoret igen – gladare och piggare.
Välkommen att höra av dig!